13 January 2025 - 10 February 2025, 17:00 - 20:00, locatie op een van de deelnemende scholen

Begeleiden van nieuwkomers op school

Hero image
  • stimuleren van taalvaardigheid 
  • inspiratie opdoen  
  • ervaringen delen
maandag 13 januari 2025
Geef je les in een groep waar nieuwkomers zitten? Dan is dit traject iets voor jou. Leer meer over hoe je het taalverwervingsproces en de sociaal-emotionele ontwikkeling stimuleert. En vergroot je kennis over meertaligheid, cultuurverschillen en het begeleiden van leerlingen met trauma.

De werkgroep Nieuwkomersonderwijs Den Haag heeft namens de Haagse schoolbesturen het initiatief genomen voor een professionaliseringsaanbod voor leerkrachten en onderwijsondersteuners. Dit gaat in  samenwerking met Hogeschool Utrecht waar een team van expert-docenten werkzaam is die deze scholingen kan verzorgen. Lees hier het artikel over dit leertraject.

 
Inhoud
Thema’s die in vijf bijeenkomsten aan bod komen: 
 
1. De kern van taalontwikkeling en meertaligheid
2. Taalontwikkeling en meertaligheid in de praktijk
3. Sociaal-emotioneel leren
4. Trauma en veerkracht
5. Ouderbetrokkenheid en culturele responsiviteit
 
Data bijeenkomsten
13 januari 2025
 
20 januari 2025
 
27 januari 2025
 
3 februari 2025
 
10 februari 2025
 
 
Doelgroep
Leerkrachten, werkzaam in een reguliere basisschool of leerkrachten die werken in specialistische voorzieningen voor nieuwkomers (bijvoorbeeld taalscholen of andersoortige opvang). Dit aanbod geldt ook voor collega's van DHS, Laurentius en SCOH.
Over de trainers
Afbeelding verwijderd.
Carmen Damhuis: Als docent binnen de Master Educational Needs, adviseur voor scholen en onderzoeker bij het lectoraat Meertaligheid ben ik steeds nieuwsgierig naar de verbinding tussen onderzoek en onderwijspraktijk. Na mijn studie orthopedagogiek heb ik een promotieonderzoek gedaan naar de woordenschatontwikkeling van kleuters. In de kleine tien jaar daarna werk ik samen met scholen aan de volgende stappen die we kunnen zetten op het gebied van (meer)taligheid.  
 
 
Afbeelding verwijderd.
Clarisa Ballijns: Na 12 jaar in het reguliere onderwijs, ben ik me gaan verdiepen in sociaal emotioneel leren -met nadruk op- het meertalige kind en kinderen met extra ondersteuningsbehoeften. Vervolgens ben ik met nieuwkomerskinderen gaan werken als leerkracht, IB’er en trainer/coach. Daarbij hanteer ik de vraag: wat werkt voor deze groep kinderen en hoe maken we gebruik van ieders ontwikkelkansen?
Door
Carmen Damhuis en Clarisa Ballijns
Datum en tijd

13 januari 2025 17:00 20:00

Locatie
locatie op een van de deelnemende scholen
Kosten
Voor de kosten van dit leertraject staat de Gemeente Den Haag garant. Deelname brengt voor jou of je school geen kosten met zich mee. 
Annuleren kan kosteloos tot uiterlijk twee weken tevoren  

 

 

Uit