• inspiratiemiddag tekstbegrip
  • lezen, luisteren en kijken in samenhang 
  • ervaringen delen
In de nieuwe kerndoelen wordt niet meer gesproken over ‘begrijpend lezen’, maar over lezen, luisteren en kijken in samenhang. Daarnaast wordt nadrukkelijker de samenhang tussen lezen, mondelinge taalvaardigheid (gesprek) en schrijven bepleit.
Uit de laatste internationale onderzoeken naar begrijpend lezen (PISA en PIRLS, 2022) blijkt dat Nederlandse leerlingen met name moeite hebben dieper begrip. Het opzoeken van informatie kunnen Nederlandse leerlingen beter dan leeftijdgenoten uit andere landen. Uit het rapport Sturen op begrip (Van den Broek, 2022) blijkt dat methodes vaak te leidend zijn en de Cito-toets niet volledig meet wat leerlingen moeten kunnen. De opdracht lijkt dan ook om meer in te zetten op vaardigheden die leerlingen aanzet tot (dieper) nadenken over de inhoud van een tekst. Maar, hoe doen we dat? Harald Weessies (taalenonderwijs.nl) neemt ons mee en verzorgd een inspirerende middag.
Door
Harald Weessies
Datum en tijd

26 maart 2025 13:30 16:30

Locatie
KC Da Vinci
Kosten

Kosteloos voor SCOH-medewerkers

 

Annuleren

Annuleren graag uiterlijk tot 4 dagen voorafgaand aan de bijeenkomst.

Heeft u een SCOH email-adres (naam@scoh.nl) dan kunt u zich via onderstaande knop aanmelden. Heeft u dit niet en wilt u hier toch bij zijn, neem dan contact met ons op (info@scohacademie.nl). Ook voor overige vragen kunt u bij ons terecht.

Uit