Hoogbegaafdheid uit zich op verschillende manieren in gedrag. Emotionele, sociale, cognitieve, fysieke en omgevingsfactoren spelen hierbij een rol. Begaafde leerlingen presteren dus niet allemaal op dezelfde manier. Sommigen doen het goed, terwijl anderen onvoldoende profiteren van het onderwijsaanbod en risico lopen om te blijven zitten of af te stromen. Sommige leerlingen passen zich aan, vermijden risico's en presteren daardoor onder hun vermogen. Dat kan leiden tot onderduiken, psychosomatische klachten of uitval. Anderen vertonen juist onaangepast en opstandig gedrag uit verveling of frustratie, met het risico op een negatieve spiraal en mogelijk schooluitval.
Met deze opleiding ontdek je dat er bij begaafde leerlingen geen eenvoudige antwoorden zijn. Je leert de juiste vragen te stellen om evidence-informed in te spelen op de onderwijsbehoeften van deze leerlingen. En ook hoe je collega's hierbij kunt begeleiden. Het is een hele praktische opleiding, maar wel met een stevige theoretische basis.