-
Introductie op de theorie van Traumasensitief lesgeven
-
Anders leren kijken naar gedrag van leerlingen
-
Bewust worden van triggers
Herken je dat? Dat je leerlingen in je klas hebt die op een negatieve manier om aandacht vragen, niet goed tot werken komen of heel teruggetrokken zijn? En dat dat bij jou soms frustratie of machteloosheid oproept, omdat je niet goed weet hoe je hiermee om kunt gaan? Er wordt snel aan een 'label' gedacht (zoals adhd, add of ASS), maar er is ook een kans dat er een vorm van trauma bij deze kinderen speelt.
We staan er niet elke dag bij stil, maar de invloed van trauma op de ontwikkeling en het gedrag van een kind is groot. Kinderen die te maken hebben met een onrustige thuissituatie (bijv. doordat ouders geestelijk of fysiek niet in orde zijn, armoede, huiselijk geweld, complexe scheiding), een ongeluk, oorlog, overlijden/verlies of andere heftige situaties hebben meegemaakt, lopen vaak vast in het onderwijs.
In de workshop 'Trauma in de klas' maak je kennis met traumasensitief onderwijs. Er wordt een korte blik geworpen op wat trauma is en je maakt kennis met de basis van traumasensitief lesgeven. Met de kennis die je hierin opdoet, zul je merken dat je de volgende dag meteen anders naar je leerlingen kijkt!
Let op: er zijn maar 14 plekken beschikbaar, geef je dus snel op!