Je bent net afgestudeerd en gestart op een van onze scholen. Natuurlijk kom je veel uitdagingen tegen in de praktijk. Denk aan lesvoorbereiding, planning, organisatie en klassenmanagement. Er wordt veel van een startende leerkracht verwacht doordat je direct de verantwoordelijkheid hebt voor een groep. Met goede begeleiding, sociale steun en professionalisering helpen we jou om je weg te vinden.
SCOH Starters programma: intervisie en workshops
Wij hebben een tweejarig programma ontwikkeld om startende leerkrachten binnen SCOH een goede start te bieden. Het programma bestaat uit:
-
drie bijeenkomsten per jaar;
-
elke bijeenkomst start met een intervisie;
-
daarna kies je uit twee thematische workshops;
Het programma voor 2024/2025
Woensdag 21 augustus 2024 'Goed van Start'
Woensdag 16 oktober 2024 'Kindgesprekken'
Maandag 10 maart 2025 'Trauma in de klas'
Individuele begeleiding op school
Naast het starters programma krijg je individuele begeleiding op school op de volgende manieren:
-
Coach: je krijgt begeleiding van een coach (uit de school of extern ingehuurd). De frequentie van de coachgesprekken hangt af van de inhoud van je POP en de behoefte aan coaching. Richtlijn: zo’n 8 gesprekken per jaar. Maar meer of minder is altijd mogelijk, in overleg met je directeur.
-
Maatje: je krijgt een “maatje” toegewezen in de school: jouw maatje is jouw vraagbaak voor allerlei praktische zaken in de school. Denk aan: informeren over inlogcodes, mail, lokaalinrichting, schoolregels, klassenorganisatie, klassenmap, leerlingvolgsysteem, ontruimingsplan, etc.
-
Duurzame inzetbaarheid: je hebt recht op 40 uur extra duurzame inzetbaarheid, bovenop de reguliere inzetbaarheid. Samen met je directeur bespreek je de inzet van deze extra uren duurzame inzetbaarheid.
-
Ontwikkelingsplan: in de eerste weken van het schooljaar doe je een nulmeting met de directeur. Samen bespreek je waar je staat in je ontwikkeling en maak je een persoonlijk ontwikkelingsplan gemaakt. In de loop van het schooljaar volgt een functioneringsgesprek. Aan het einde van het schooljaar bekijkt de directeur aan de hand van een objectief observatie-instrument (de Vaardigheidsmeter of de Competentiethermometer) waar je staat in je ontwikkeling naar basis- en vakbekwaam leerkracht. Je sluit het schooljaar af met een beoordelingsgesprek.